ВРЕМЕПЛОВ

АУТОТРАНСПОРТ

Када је основан 15. 04. 1949. године, имао је десет возила и двадесет радника. Након тридесет година рада и постојања, 1979. године „Аутотранспорт“ је имао 120 аутобуса, 300 камиона са 200 приколица и хиљадупетстотина радника. Те давне 1979. године возила овог нашег некадашњег превозног гиганта су прешла 40.000.000 км, (четрдесет милиона километара).

Од 2016. године ово некада успешно краљевачко предузеће је у стечају. А, како је дошло до стечаја? Најпре је пропала чудна и прилично тајновита приватизација овог предузећа обављена још 2007. године. Није се тада знало, а и данас се само нагађа ко је стајао иза фирме „Драгон“ са Маршалских острва, која је за 120.000 евра, на тендерској продаји била купац већинског дела имовине предузећа.

Затим се касније говорило да је мањи део фирме купио „Санос“ из Скопља и новооснована радничка фирма АТП. Нови власници обавезали су се да за пет година уложе 1,2 милиона евра, али ту обавезу очигледно нису испунили. Приватизација је раскинута, а пропали су и други „спасоносни“ потези руководства са директором Зораном Јаблановићем на челу. Једна од таквих мера биле су и позајмице, куповина камиона на лизинг и слично. Тако се „Аутотранспорт“ задужио и код београдских привредних друштава „Оморика“ и „Дрина“. Уговор о зајму од 1.284.076 евра, на годину дана уз камату од десет одсто потписан је 7. септембра 2009. Тада на име обезбеђења повраћаја позајмице није била уписана аутобуска станица већ пословна зграда „Аутотранспорта“, сервисна хала са техничким прегледом, магацински објекат и једна локал у центру града. Дуг је требало да се врати најдаље до 7. септембра 2010, али Јаблановић, у Привредном суду у Краљеву, пре истека тог рока, то јест 24. маја 2010. са правним заступником повериоца потписује судско поравнање којим је камата на зајам смањена са 10 на 8,5 одсто под условом да се дуг, нарастао на 1.366.053 евра, врати у року од осам дана. То скраћење рока финансијска ситуација у предузећу, сигурно позната и директору Јаблановићу, није омогућавала. Дабоме, зајам у том року није отплаћен па Привредни суд у Краљеву усваја предлог „Оморике“, то јест заступника овог друштва Милана Јанковића, о принудном извршењу. И догађа се да уместо подизања хипотеке, суд одлучује да позајмица буде намирена продајом већег дела аутобуске станице и преносом права коришћења око два хектара плаца. „Аутотранспорт“ се на то не жали, наводно због трошкова поступка.

Но, радници, дознајући да се нешто, како су говорили, „мутно“ дешава, реагују штрајком, смењују Јаблановића, а Агенција за приватизацију тражи да се судско поравнање поништи, јер директор није имао право таквог располагања имовином предузећа. То упозорење је игнорисано, па Агенција почетком септембра 2010. године, раскида уговор о приватизацији и који дан касније доноси одлука о реструктурирању „Аутотранспорта“. Због тог статуса обустављена су сва принудна извршења. Али, опоравак предузећа није успео ни наредних година под руководством Зорана Маричића, заступника капитала и извршног директора, па се за то предузеће 2016. године уводи стечај. а Од поменутог „Аутотранспорта“, већи део имовине надомак града купила је турска „Тај група“ за своју фабрику. Тако је само станица остала у статусу стечаја.

Аутобуска станица се јавно нуди у закуп. За закуп станице с 25 перона, зграде на два спрата, билетарнице, чекаоницу, четири локала, канцеларије, трафике… јавља се седам заинтересованих, а најбољу понуду даје краљевачка фирма „Макси бус“. Тај закупац, међутим, не добија потребна одобрења од надлежног министарства за ту делатност па на станици три месеца све стаје. Онда се раскида уговор о закупу, а на стечајном управнику је да ли ће судским путем тражити накнаду штете, јер и сада је месечни приход на станици већи од два милиона динара.

После двогодишњих преговора, покушаја нагодби, разних процена и оспоравања вредности капитала, град Краљево је почетком јула 2021. године откупио „своју“ аутобуску станицу за 78 милиона и 850 хиљада динара.

Извори: Политика и портал Круг

Оставите одговор